AMBULANCE KLINICKÉ PSYCHOLOGIE KUŘIM

Senior linka krizové psychologické pomoci 15-19 hodin +420 607 042 147

Jak pomoci dětem při stresu v průběhu koronavirové krize

Volně podle Světové zdravotnické organizace

Děti mohou na stres reagovat jinak než dospělí!

Malé děti mohou být umazlené, vystrašené, některé děti se více stahují do sebe, jiné jsou zlostné nebo zvýšeně aktivní. Jiné děti se mohou žačít pomočovat, kousat si nehty apod.

Podporujte děti v těžkých časech, naslouchejte jim, dávejte jim více lásky a pozornosti, než obvykle. Jestli je to možné, vytvářejte příležitosti pro hru a relaxaci. Využijte dospupné deskové hry, karty, ale i počítačové hry. Pokud máte možnost, připojte se k jejich hře.

Snažte se být pohromadě s vašimi dětmi. V případě karantény nebo hospitalizace se snažte s nimi udržet pravidelný kontakt přes telefon apod.

Udržujte pravidelný režim a povinnosti, jak jen to půjde. Zkuste vytvořit nové zvyky a střídejte čas pro učení a práci s časem pro hru a relaxaci.

Děti potřebují znát fakta a informace. Je třeba je však vysvětlovat přiměřeně věku. Poskytujte jim informace, které je mohou uklidnit a ujistit se.

Pokud jste sami zahlceni silnými emocemi, postupujete podle části pro dospělé.

Jak zvládat stres při koronavirové krizi pro dospělé

Volně podle Světové zdravotnické organizace

Během těchto náročných časů se můžete cítit smutní, plačtiví, nervózní, vystrašení nebo naopak zlostní a popudliví.

Pokud musíte zůstat doma snažte se udržovat zdravý životní styl – zdravě jezte, vydatně spěte, pravidelně cvičte a buďte v kontaktu se svými milovanými a blízkými. Kontakt může probíhat i přes telefon, mail, skype a různé sociální sítě.

Nespoléhejte na kouření, alkohol nebo jiné drogy. Váš psychický stav mohou zhoršit.

Vytvořte si plán, jak budete postupovat v případě tělesného onemocnění nebo duševního přetížení. Najděte si kontakty na odborníky a poradce.

Zjišťujte fakta a informace, která vám mohou pomoci překonat zvýšený pocit ohrožení. Zaměřte se na ověřená fakta např. Od Světové zdravotnické organizace nebo Ministerstava zdravotnictví.

Pozor na zahlcení hoaxy a negativními informacemi!

Vytvořte si zásobárnu možností jak trávit čas s vaší rodinou a blízkými, vraťte se ke starým osvědčeným zábavám, na které jste v poslední době neměli čas. Jsou to zajímavé filmy, komedie nebo fantastické příběhy? Jsou to knihy, které ležely dlouho v policích? Je to hudba, kterou máte rádi? Příběhy, které píšete a oderagováváte se v nich? Pomohl vám někdy vlastní deník?

Vzpomeňte si, jakým způsobem jste dříve řešili nastálé těžkosti. Co vám pomohlo? Jaké jsou vaše silné stránky? Hledejte je a využívejte je.